Elektronische facturatie
Franse btw-plichtige bedrijven zullen vanaf 2026 verplicht zijn om elektronisch te factureren. Ze zullen moeten voldoen aan gereguleerde procedures.
Sinds 2020 zijn alle bedrijven verplicht om digitale facturen uit te reiken om betalingsverzoeken te verzenden, via het portaal Chorus pro, voor contracten die zijn aangegaan door de staat, lokale overheden en openbare instellingen. Elektronische facturering is van toepassing op alle transacties tussen btw-plichtige bedrijven die in Frankrijk gevestigd zijn.
Elektronische facturering, ook wel e-invoicing genoemd, heeft betrekking op alle aan- en verkopen van goederen en/of diensten tussen in Frankrijk gevestigde bedrijven die onderworpen zijn aan btw, op voorwaarde dat de transacties binnenlands zijn, d.w.z. dat ze betrekking hebben op het nationale grondgebied.
Daarnaast moeten bedrijven de belastingdienst bepaalde informatie sturen (bekend als e-reporting) met betrekking tot commerciële transacties die niet onder elektronische facturering vallen. Dit geldt met name voor bedrijven die in Frankrijk btw-plichtig zijn en handel drijven met particulieren en, meer in het algemeen, niet-belastingplichtige personen of bedrijven die niet in Frankrijk gevestigd zijn.
Om ervoor te zorgen dat bedrijven de overstap naar elektronische facturering onder de best mogelijke omstandigheden maken, heeft de begrotingswet voor 2024 een nieuw tijdschema vastgesteld voor de toepassing van deze hervorming.
De overgang naar elektronische facturering door bedrijven werd nu bepaald op:
- 1 september 2026 voor grote en middelgrote bedrijven
- 1 september 2027 voor kleine en middelgrote ondernemingen en micro-ondernemingen.
Het vorige tijdschema, vastgelegd in artikel 3 van het besluit van 15 september 2021, voorzag in een uitrol vanaf 1 juli 2024 voor grote bedrijven, 2025 voor middelgrote bedrijven en 2026 voor de andere.
De verplichting om elektronische facturen te ontvangen geldt voor alle bedrijven vanaf 1 september 2026.