Doelgroepanalyse

Als u nog geen analyse van de doelgroep heeft gemaakt, raden wij u aan om daar prioriteit aan te geven. Maak eerst kennis met enkele kenmerken van het Franse ondernemersklimaat.

Een eventuele financier van uw Franse onderneming zal u geen geld lenen zonder een gedegen analyse van de markt en van de door u geselecteerde doelgroepen, een goed onderbouwde benadering van de doelgroep, en van uw daaraan gerelateerde vaardigheden. Heeft u geen financiering nodig, kan u natuurlijk doen wat u wil. Ook een onbezonnen aanpak kan leiden tot een succesvol bedrijf. Maar dat houdt natuurlijk risico’s in.

Misschien is deze vraag wel de belangrijkste: Wat is uw “USP (Unique Selling Point)”?

Veel statistieken en andere nuttige gegevens zijn te vinden op het internet. Veel Franse websites blijken moeilijk toegankelijk voor Nederlanders omwille van het gebruik van jargon en afkortingen -waar Fransen zo dol op zijn. Hou er rekening mee dat lang niet alle nodige informatie gevonden kan worden op het internet en dat (actuele en verouderde) informatie en meningen vaak door elkaar lopen. Mocht u iets heel specifiek willen weten, dan kunnen we altijd helpen met onze dienst Onderzoeken-Frankrijk.

Persoonlijk contact kan In Frankrijk eigenlijk niet worden vervangen. Rien ne remplace la présence. Als u twijfelt over uw kennis van de cultuur of taal, besteedt dan veel aandacht aan de voorbereiding van uw Franse avontuur en leer de Franse taal.  Dat kost inderdaad geld, tijd en moeite, maar dat staat in geen verhouding tot de risico’s die u loopt als u in Frankrijk een onderneming start met onvoldoende kennis en begrip van de Franse cultuur.