Doelgroepanalyse

Als u nog geen doelgroepanalyse heeft gemaakt, raden wij u aan om daar met voorrang aan te werken, maar niet nadat u enkele kenmerken van het Franse ondernemersklimaat goed heeft begrepen.

Een eventuele financier van uw Franse onderneming zal u geen geld lenen zonder een gedegen analyse van de markt, de door u geselecteerde doelgroepen, een goed onderbouwde doelgroepbenadering en uw vaardigheden daarin. Heeft u geen financiering nodig  dan kunt u natuurlijk doen wat u wilt. Ook een ‘god-zegene-de-greep’-aanpak kan leiden tot een succesvol bedrijf. Maar dat heeft natuurlijk zijn risico’s…

Misschien is deze vraag wel het allerbelangrijkste: Wat is uw “USP (Unique Selling Point)”. Met excuses voor het Engels in deze op Frankrijk gerichte website, maar zo wordt het nu eenmaal ook in goed Nederlands genoemd.

Veel statistieken en andere nuttige gegevens zijn te vinden op het internet. Veel Franse websites blijken lastig toegankelijk voor Nederlanders (wegens het gebruik van jargon en afkortingen waar Fransen zo dol op zijn). Bovendien moet u zich goed realiseren dat lang niet alle benodigde informatie gevonden kan worden op het internet en dat in elk geval harde informatie en meningen vaak door elkaar lopen.

In Frankrijk is er eigenlijk geen vervanging voor persoonlijk contact. Rien ne remplace la présence. Als u onzeker bent over uw kennis van de cultuur of taal, ruim dan een groot gedeelte van de tijd die u wil besteden aan de voorbereiding van uw Franse avontuur in voor het leren van de Franse taal.  Dat kost inderdaad geld, tijd en moeite, maar dat staat in geen verhouding tot de risico’s die u loopt indien u in Frankrijk een onderneming start op grond van onvoldoende kennis en begrip van de Franse culttuur. Mocht u iets heel specifieks willen uitzoeken, dan kunnen we altijd helpen met onze dienst Onderzoeken-Frankrijk.